Hungarian Language A1 Elementary Level 1 2x2 tantárgyleírás
Alapadatok
Szita Szilvia - Pelcz Katalin: MagyarOK A1+ Magyar Nyelvkönyv (1-4 fejezet), Pécsi Tudományegyetem, 2013, ISBN: 9789637178689
Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul
Képes követni a nagyon lassú egyszerű beszédet.
Képes nagyon rövid egyszerű szöveget mondatonként megérteni, felismeri az ismerős neveket, szavakat és alapvető kifejezéseket.
Képes egyszerű módon kommunikálni, egyszerű kérdéseket feltenni és megválaszolni. Képes olyan egyszerű kijelentéseket tenni, vagy azokra válaszolni, amelyek közvetlen szükségletekre vonatkoznak. Létre tud hozni emberekkel és helyekkel kapcsolatos egyszerű, többnyire különálló mondatokat.
Egyszerű, különálló kifejezéseket és mondatokat tud írni. Tud személyes adatokat kérni vagy megadni írásos formában.
A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy az olvasott és hallott szövegekben felismerje, írásban és beszédben pedig alkalmazni tudja a célnyelvnek az adott nyelvi szinthez tartozó nyelvtani szerkezeteit.
A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények
Tudás
Köszönések
Bemutatkozás
Országok és városok
Nemzetiségek és nyelvek
Számok
Mennyi az idő?
Foglalkozások
Én és a családom
Hogy vagy? Hogy van?
Használati tárgyak
Tárgyleírás / Technikai problémák
Emberi tulajdonságok
Hány óra van? Mennyi az idő? Milyen nap van ma?
Helyek a városban
Közlekedési eszközök
Útbaigazítás
Város és falu
Hangrend
A határozott névelő és a határozatlan névelő: a/az, egy
A létige ragozása
A létige tagadása: nincs, nem
A szabályos igék ragozása
Ikes igék
Rendhagyó igék: megy, jön
A főnévi igenév
Segédige: lehet
Kérdőszók: Ki? Mi? Hol? Hova? Honnan?
Mikor? Melyik napszakban? Melyik napon?
Mettől meddig?
A helyhatározó: -ban/-ben; -n
A társ- és eszközhatározó: -val/-vel
Képzők: -i Milyen nyelven? -ul/-ül
Birtokos személyjelek: -m, -d, -ja/-je, -a/-e
Szórend: a fókuszpozíció, tagadás
Számnév a főnév előtt
A számnév toldalékolása: Hányas?
Mutató névmás
A többes szám: -k
Képességek
Képes megérteni rövid párbeszédeket, meg tudja különböztetni a tegező, magázó alakokat kérdésben. Rövid beszélgetésekből képes megérteni telefonszámot, önálló mondatokból megért nagy számokat is. Azonosítani tud egy személyt, elhangzott személyleírás alapján.
Megérti a családtagok elnevezését nagyon egyszerű mondatokból.
Megért útbaigazítást, képes útvonalat követni várostérképen.
Biztonsággal megérti a kérdőszavakat.
Képes megérteni a szókincs témakörökhöz kapcsolódó 100-150 szavas szöveget, baráti emailt, egyszerű nyelven írt párbeszédeket.
Képes bemutatni önmagát és családtagjait, egyszerű foglalkozásokat megnevezni.
Néhány mondatban tud beszélni tanulmányairól.
Időpontok megadásával tud egyszerű mondatokban fogalmazva beszélni heti tevékenységéről.
Egyszerű közlésekkel véleményt tud nyilvánítani berendezési tárgyakról, emberi tulajdonságokról, munkahelyről, a városi- és vidéki életről, közlekedésről.
Képes személyes adatait leírni, 80-100 szavas baráti emailt írni az egyetemről, egyszerű nyelvezetű blogbejegyzést írni városáról, vagy falujáról.