Spanyol B1-B2 középhaladó 2. szint 2x2 tantárgyleírás

Alapadatok

A tantárgy neve: 
Spanyol B1-B2 középhaladó 2. szint 2x2
A tantárgy kreditértéke: 
0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel. A konkrét kreditérték a Neptun rendszerben jelenik meg.
A tantárgy besorolása: 
Választható
A tanóra típusa: 
Gyakorlat
A tantárgy óraszáma az adott félévben (1 tanóra 45 perc): 
56 (heti 2x2 óra)
Célnyelv: 
Spanyol
Közvetítő nyelv: 
Az oktatás a tárgy célnyelvén zajlik.
A Neptun bejegyzés típusa: 
Aláírás vagy gyakorlati jegy, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel.
A számonkérés módja: 
Dolgozatok /
Írásbeli feladatok /
Szóbeli beszámolók
A tantárgy tantervi helye: 
Nem képzési programhoz kötött, szabadon választható tantárgy.
Előtanulmányi feltételek: 
B1 szint
Tananyag: 

Nagy-Seres-Portolés: Colores 2, 1. kiadás, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2007, ISBN: 978-963-19-5623-8
Az oktató által összeállított tananyag

Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul

B2 kompetenciák (általános nyelv): 
Hallott szöveg értése:

Képes megérteni a nyelvileg, ill. szerkezetileg bonyolult beszédet mind konkrét, mind absztrakt témákban, ha a beszélő standard kiejtést használ. Képes megérteni a világosan előadott tényszerű információkat, képes megérteni az ismerős kiejtéssel megfogalmazott üzenet lényegét és egyes részleteit is.

Olvasott szöveg értése:

Igen önállóan képes olvasni, képes alkalmazkodni a különféle célú szövegek stílusához. Széles körű aktív olvasásra szánt szókinccsel rendelkezik.

Beszédkészség:

Folyamatosan és spontán módon kommunikál anyanyelvűekkel anélkül, hogy megerőltető lenne a hallgató számára. Képes világosan indokolni nézeteit megfelelő magyarázatok és érvelés segítségével. Képes információcserére olyan rutinszerű és kevésbé rutinszerű helyzetekben, amelyek érdeklődési körével vagy szakmai ismereteivel kapcsolatosak. Gondolatait elvontabb kulturális témákban is ki tudja fejezni. Világos, részletes leírást és bemutatást tud adni az érdeklődési köréhez kapcsolódó témák széles skálájában, gondolatait kiegészítő adatokkal és megfelelő példákkal fejti ki és támasztja alá.

Íráskészség:

Hatékonyan fejt ki nézeteket, illetve reagál másokéra. Ki tud fejezni információt és gondolatokat mind konkrét, mind elvont témákban. Világos, részletes szövegeket tud írni érdeklődési körével kapcsolatos számos témakörben úgy, hogy adatokat és érveléseket összegez és értékel.

Nyelvtani ismeretek:

A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy az olvasott és hallott szövegekben felismerje, írásban és beszédben pedig alkalmazni tudja a célnyelvnek az adott nyelvi szinthez tartozó nyelvtani szerkezeteit.

A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények

Tudás

Szókincs: 

El transporte público
Deportes
Salud y enfermedades
El sistema educativo
Becas
La vida de los jóvenes
Fiestas
Tradiciones

Nyelvtan: 

Los pretéritos
El presente del subjuntivo
El perfecto del subjuntivo
El imperfecto del subjuntivo
El pluscuamperfecto del subjuntivo
La frase condicional
El estilo indirecto

Képességek

Hallott szöveg értése: 

Meg tudja érteni az ismert témakörökhöz kapcsolódó 2-3 perces szöveget, interjút, dialógust. Ki tudja szűrni a lényegét, és megtalálja a keresett konkrét információkat. Képes követni a körülötte zajló, általános témákról szóló beszélgetést, amennyiben az standard dialektusban folyik.

Olvasott szöveg értése: 

Át tud olvasni és képes megérteni ismerős vagy a szókincs témakörökben íródott 200-300 szavas szövegeket. Megtalálja a napjaink témáival, problémáival foglalkozó újságcikkek, beszámolók, interjúk, reklámszövegek lényeges részleteit.

Beszédkészség: 

Képes világosan kifejteni terveit, vágyait, véleményét egy utazással, sportrendezvénnyel, egészségügyi problémával kapcsolatban. Össze tudja hasonlítani a különböző közlekedési eszközöket, a hazai oktatást és az ösztöndíjas képzést, a magyar és a spanyol ünnepeket. Képes részletes leírást adni, gondolatait lineárisan összekapcsolva, összefüggő történetet múlt időben elmesélni, vágyait, feltételezéseit jövő időben megfogalmazni.
Véleményt tud kérni és tanácsot tud adni a szókincs témakörökkel kapcsolatban. Képes megvitatni beszélgetőtársával a témakörökhöz kapcsolódó állításokat, véleményeket, újságcikkeket.

Íráskészség: 

Képes 200-250 szó terjedelmű érvelő esszét írni a szókincs témakörökkel kapcsolatban. Képes egy összefüggő történetet múlt és jövő időben leírni, személyt jellemezni, szokásokat bemutatni.
A tárgyalt témák szókincsét felhasználva köznapi témákban ki tudja fejteni véleményét baráti levél formájában.

Attitűd

B2 attitűdök: 
Körülírással és átfogalmazással kompenzálni tudja szókincsbeli és szerkezetbeli hiányosságait. Mondanivalóját és az annak kifejezésére választott eszközöket a helyzethez és a társalgási partnerhez tudja igazítani, és meg tudja választani a körülményeknek megfelelő formalitási szintet. Alkalmazkodni tud a társalgás menetében rendszerint előforduló stílus-, és hangsúlyváltásokhoz. Mondanivalójának megfogalmazását variálni tudja.
Szintfüggetlen attitűdök: 
Nyitott a célnyelv kulturális hátterének megismerésére.
Képes másokkal együttműködve egy adott feladat elvégzésére, probléma megoldására.
Törekszik nyelvi tudásának és általános ismeretanyagának folyamatos fejlesztésére.
Nyitott új helyzetekben elvégzendő feladatok megoldására.

Autonómia és felelősség

B2 autonómia és felelősség: 
Rá tud kérdezni az elhangzottakra, hogy ellenőrizze, megértette-e azt, amit a beszélő mondani akart. Meg tudja tervezni mondandóját figyelembe véve a hallgatóságra tett hatását. Megfelelő módon és nyelvezettel tud bekapcsolódni az eszmecserébe. Megfelelő módon tud beszélgetést kezdeményezni, fenntartani és befejezni bár nem mindig elegánsan. Képes megtartani a szót, amíg megfogalmazza mondanivalóját. A botlásokat és hibákat ki tudja javítani, ha észreveszi azokat, vagy ha azok félreértést okoztak. Fel tudja jegyezni jellegzetes hibáit, és ebből a szempontból beszédét tudatosan ellenőrzi. Visszajelzést tud adni, kommentálja az állításokat és közbeszólásokat. Ismerős témában terelni tudja a beszélgetés menetét, megerősíti a megértést, másokat bevon a beszélgetésbe.
Szintfüggetlen autonómia és felelősség: 
Felelősséget vállal a saját maga vagy vezetője által kitűzött feladatok elvégzéséért.
A kurzus nyelvi szintjének megfelelő önállósággal végzi szakmájához kapcsolódó idegen nyelvi kommunikációs feladatait.
Képes párban és munkacsoportban történő hatékony együttműködésre.

Egyéb információk

A tantárgy felelőse: 
Az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője
A tantárgyleírás érvényességének kezdete: 
2021-2022 2. félév