Orosz A2-B1 középhaladó 2. szint 1x2 tantárgyleírás

Alapadatok

A tantárgy neve: 
Orosz A2-B1 középhaladó 2. szint 1x2
A tantárgy kreditértéke: 
0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel. A konkrét kreditérték a Neptun rendszerben jelenik meg.
A tantárgy besorolása: 
Választható
A tanóra típusa: 
Gyakorlat
A tantárgy óraszáma az adott félévben (1 tanóra 45 perc): 
28 (heti 1x2 óra)
Célnyelv: 
Orosz
Közvetítő nyelv: 
Magyar
A Neptun bejegyzés típusa: 
Aláírás vagy gyakorlati jegy, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel.
A számonkérés módja: 
Dolgozatok /
Írásbeli feladatok
A tantárgy tantervi helye: 
Nem képzési programhoz kötött, szabadon választható tantárgy.
Előtanulmányi feltételek: 
A2 szint
Tananyag: 

Székely András - Székely Nyina: Sag za sagom 1 + munkafüzet, Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt., Budapest, 2010, ISBN: 978-963-19-6786-9

Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul

B1 kompetenciák (általános nyelv): 
Hallott szöveg értése:

Képes megérteni a tiszta, standard beszéd legfőbb pontjait ismerős témákban.

Olvasott szöveg értése:

Megfelelő szinten képes megérteni olyan világos, tényszerű szövegeket, amelyek a jelölt érdeklődési körébe tartoznak, vagy mindennapi témákkal kapcsolatosak.

Beszédkészség:

Képes elboldogulni a legtöbb helyzetben, amelyekkel utazás közben találkozik. Minden külön felkészülés nélkül képes belépni ismerős témákról szóló társalgásba. Képes kifejezni saját véleményét, és képes információt cserélni ismerős, a személyi érdeklődéséhez tartozó vagy a mindennapi életben állandóan előforduló témákban. Egyszerű, rutinjellegű információcserére különösebb erőfeszítés nélkül is képes, képes kérdezni és válaszolni. Az érdeklődési köréhez kapcsolódó különböző témákban képes rövid, egyszerű szöveget alkotni különálló elemek lineáris elemek összekapcsolásával.

Íráskészség:

Meg tud írni egyszerű, közvetlen fontosságú információt közlő vagy kérő levelet vagy feljegyzést úgy, hogy megérteti a fontosnak érzett gondolatokat. Egyszerű, összefüggő szöveget tud írni számos érdeklődési köréhez tartozó, ismerős témában, rövid, különálló elemek lineáris összekapcsolásával.

Nyelvtani ismeretek:

A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy az olvasott és hallott szövegekben felismerje, írásban és beszédben pedig alkalmazni tudja a célnyelvnek az adott nyelvi szinthez tartozó nyelvtani szerkezeteit.

A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények

Tudás

Szókincs: 

Когда, в котором часу?
Числа (сотни, тысячи)
На поезде, на самолёте
Продукты
Магазины
Вес
Упаковка
Дечьги

Nyelvtan: 

Предлоги „в” и „через” - для определения времени
„один” и „два” - их употребление с существительными
Предлоги „с” и „без”
Глаголы движения несовершенного вида - пары

Képességek

Hallott szöveg értése: 

Képes megérteni az érdeklődési körébe tartozó, ismerős témákról (pl. napirendről, utazásról, reklámokról) szóló, 1-2 perces szövegeket. Ki tudja szűrni a bennük elhangzott információk lényegét.
Képes ismerős témáról szóló dalszöveg megértésére. Követni tudja a hétköznapi témákban, standard nyelven zajló beszélgetések főbb pontjait. Megérti boltban, bevásárló központban, pályaudvaron, reptéren a hangosbemondó közleményét.

Olvasott szöveg értése: 

Képes hosszabb, irodalmi művekből kiragadott, híres emberekről, reklámokról, a mindennapi életről, tervekről szóló szövegek megértésére. Ezekben meg tudja találni a számára szükséges és fontos információkat. Megért elektronikus üzeneteket, egyszerűbb reklámszövegeket. Megérti a termékek tájékoztatóját, boltok akciós hirdetéseit.

Beszédkészség: 

Képes ismerős témákkal kapcsolatban világosan, a főbb elemeket hangsúlyozva kifejteni terveit, véleményét. Képes örömét, haragját kifejezni, elégedetlenségének hangot adni. Gondolatait lineárisan összekapcsolva képes elmesélni egy történetet.
Képes ismertetni elképzeléseit, jövőbeni terveit. Képes arra, hogy összehasonlításokat tegyen. Képes eladóval, jegypénztárossal beszélgetést folytatni, kellő információt kérni, reklamálni.
Képes részt venni rövidebb, standard nyelvezetű, hétköznapi témákról szóló beszélgetésben, akár anyanyelvűekkel is.

Íráskészség: 

Képes rövid, 150-160 szavas, lineárisan összekapcsolt elemekből álló történet leírására, napi történésekről, utazással, vásárlással kapcsolatos eseményekről beszámolni.
A már ismert témákban 120-140 szavas érvelő esszében ki tudja fejteni véleményét.

Attitűd

B1 attitűdök: 
Meg tudja határozni olyan konkrét dolgok jellemzőit, amelyeknek nevére nem emlékszik. Képes fenntartani a társalgás vagy eszmecsere menetét, össze tudja foglalni az addig elhangzottakat, és ily módon elősegíti, hogy a beszélgetőpartnerek a lényegre összpontosítsanak. Másokat be tud vonni az eszmecserébe. Kifejezéseit adaptálni tudja kevésbé begyakorolt helyzetekhez is. Egyszerű nyelvi eszköztárát rugalmasan tudja használni annak érdekében, hogy kifejezze mondandójának nagy részét. Közölni tudja mondanivalója legfontosabb pontjait, és azt arra korlátozza, amit fel tud idézni vagy ki tud fejezni.
Szintfüggetlen attitűdök: 
Képes másokkal együttműködve egy adott feladat elvégzésére, probléma megoldására.
Önkritikus saját munkájával szemben.
Nyitott új helyzetekben elvégzendő feladatok megoldására.

Autonómia és felelősség

B1 autonómia és felelősség: 
Meg tud kérni valakit arra, hogy tisztázza vagy fejtse ki, amit az imént mondott. Be tud gyakorolni és ki tud próbálni új kombinációkat, kifejezéseket, és azokról visszajelzést kér. Ismerős témában be tud kapcsolódni az eszmecserébe, megfelelő fordulatot használva ahhoz, hogy átvegye a szót. Szemtől szemben egyszerű társalgást tud kezdeményezni, fenntartani és befejezni számára ismerős vagy érdekes témákban. Félreértéshez vezető hibáit ki tudja javítani, amennyiben beszédpartnere jelzi a problémát. Megerősítést tud kérni nyelvhasználatának helyességéről. A kommunikáció megszakadása esetén más stratégiát alkalmazva újra tudja kezdeni a mondandóját.
Szintfüggetlen autonómia és felelősség: 
Felelősséget vállal a saját maga vagy vezetője által kitűzött feladatok elvégzéséért.
A kurzus nyelvi szintjének megfelelő önállósággal végzi szakmájához kapcsolódó idegen nyelvi kommunikációs feladatait.
Képes párban és munkacsoportban történő hatékony együttműködésre.

Egyéb információk

A tantárgy felelőse: 
Az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője
A tantárgyleírás érvényességének kezdete: 
2020-2021 2. félév