Orosz A2-B1 középhaladó 1. szint 1x2 tantárgyleírás

Alapadatok

A tantárgy neve: 
Orosz A2-B1 középhaladó 1. szint 1x2
A tantárgy kreditértéke: 
0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel. A konkrét kreditérték a Neptun rendszerben jelenik meg.
A tantárgy besorolása: 
Választható
A tanóra típusa: 
Gyakorlat
A tantárgy óraszáma az adott félévben (1 tanóra 45 perc): 
28 (heti 1x2 óra)
Célnyelv: 
Orosz
Közvetítő nyelv: 
Magyar
A Neptun bejegyzés típusa: 
Aláírás vagy gyakorlati jegy, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel.
A számonkérés módja: 
Dolgozatok /
Írásbeli feladatok /
Szóbeli beszámolók
A tantárgy tantervi helye: 
Nem képzési programhoz kötött, szabadon választható tantárgy.
Előtanulmányi feltételek: 
A1 szint
Tananyag: 

Székely András - Székely Nyina: Sag za sagom 1 + munkafüzet, Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt., Budapest, 2010, ISBN: 978-963-19-6786-9

Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul

A2 kompetenciák (általános nyelv): 
Hallott szöveg értése:

Képes megérteni olyan mondatokat és kifejezéseket, amelyek a legfontosabb területekre vonatkoznak, feltéve, ha ez a beszéd tiszta, lassú és jól artikulált.

Olvasott szöveg értése:

Képes megérteni olyan rövid, egyszerű szövegeket, amelyek a leggyakoribb szavakból állnak.

Beszédkészség:

Egyszerű fordulatok és mondatok sorozatával képes kommunikálni olyan rutinjellegű feladatokban, amelyek közvetlen információcserét igényelnek. Képes nagyon rövid társasági megnyilvánulásokra.

Íráskészség:

A közvetlen szükségletekhez kapcsolódó témákban rövid, egyszerű feljegyzéseket tud készíteni. Egy sor egyszerű fordulatot és mondatot tud írni, amelyeket egyszerű kötőszavakkal, pl. „és”, „vagy”, „mert” kapcsol össze.

Nyelvtani ismeretek:

A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy az olvasott és hallott szövegekben felismerje, írásban és beszédben pedig alkalmazni tudja a célnyelvnek az adott nyelvi szinthez tartozó nyelvtani szerkezeteit.

A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények

Tudás

Szókincs: 

Школа, университет, учёба, предметы, отметки,
Школьные помещения
Виды спорта, спортсмены
Спортивные сооружения, типы соревнований
Иностранные языки
Режим дня
Времена дня
Дни недели
Как часто?

Nyelvtan: 

Глаголы: быть-стать (кем?)
Глагол: заниматься (чем?)
Некоторые глаголы ряда „e” и „и”
Творительный падеж
Глагол „быть” в прошедшем и будущем времени
Вопросы: „куда и где”? - предлоги "в" и "на"
Частотность
Отрицание: "нет, не было, не будет"

Képességek

Hallott szöveg értése: 

Képes megérteni rövid, 1-2 perces, a tanult témakörhöz kapcsolódó párbeszédet vagy monológot. Kihallja a szövegből a számnév-főnév kombinációt, a cselekvés helyét, idejét.

Olvasott szöveg értése: 

Képes megérteni a tanult tananyaghoz kapcsolódó rövidebb terjedelmű történetet, szituációs párbeszédet, levelet, üdvözlőlapokat.
Képes megérteni bizonyos közintézményekben kihelyezett tájékoztató feliratokat, pl. iskolai, egyetemi, sportrendezvényekről szóló tájékoztatókat.

Beszédkészség: 

Képes kérdezni és több szavas mondatokban válaszolni.
Egyszerű módon be tud számolni tanulmányairól, iskolai tevékenységéről, sportolási szokásairól, év- és napszakhoz kapcsolódó tevékenységéről, napirendjéről, idegen nyelvi ismereteiről.
Képes tér- és időbeli meghatározást tenni, elmondani, tevékenységeit hol, mikor, milyen gyakorisággal végzi.
Képes kifejezni kívánságát, akaratát, véleményt nyilvánítani, visszautasítani dolgokat.

Íráskészség: 

Képes önállóan, a már tanult témakörökben több soros levelet, e-mailt írni, abban véleményét kifejteni.
Képes hosszabb terjedelmű bemutatkozó levelet írni magáról, családról, a végzett tevékenységeit megnevezni, azokat térben és időben elhelyezni, utalni intenzitásukra, gyakoriságukra.

Attitűd

A2 attitűdök: 
Nyelvi készletéből nem megfelelő szót használva gesztusok segítségével tisztázni tudja, hogy mit akar mondani. Jelezni tudja, hogy mikor követi a beszélgetést. Jól begyakorolt és memorizált fordulatokat adaptálni tud bizonyos körülményekhez. Ki tud bővíteni megtanult fordulatokat azok elemeinek egyszerű átrendezésével.
Szintfüggetlen attitűdök: 
Nyitott a célnyelv kulturális hátterének megismerésére.
Keresi az együttműködés lehetőségét.
Törekszik nyelvi tudásának és általános ismeretanyagának folyamatos fejlesztésére.
Önkritikus saját munkájával szemben.
Nyitott új helyzetekben elvégzendő feladatok megoldására.

Autonómia és felelősség

A2 autonómia és felelősség: 
Nagyon egyszerű módon ismétlést tud kérni, ha valamit nem ért. A meg nem értett kulcsszavak vagy fordulatok magyarázatát tudja kérni. El tudja mondani, hogy nem követte a beszélgetést. Nyelvi készletéből fel tud idézni és be tud gyakorolni megfelelő fordulatokat. Használni tud egyszerű megoldásokat rövid társalgás megkezdéséhez, fenntartásához és befejezéséhez. Szemtől szemben tud egyszerű társalgást kezdeményezni, fenntartani és befejezni. Figyelmet tud kérni.
Szintfüggetlen autonómia és felelősség: 
Felelősséget vállal a saját maga vagy vezetője által kitűzött feladatok elvégzéséért.
A kurzus nyelvi szintjének megfelelő önállósággal végzi szakmájához kapcsolódó idegen nyelvi kommunikációs feladatait.
Képes párban és munkacsoportban történő hatékony együttműködésre.

Egyéb információk

A tantárgy felelőse: 
Az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője
A tantárgyleírás érvényességének kezdete: 
2020-2021 1. félév