Olasz A2-B1 középhaladó 2x2 tantárgyleírás

Alapadatok

A tantárgy neve: 
Olasz A2-B1 középhaladó 2x2
A tantárgy kreditértéke: 
0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel. A konkrét kreditérték a Neptun rendszerben jelenik meg.
A tantárgy besorolása: 
Választható
A tanóra típusa: 
Gyakorlat
A tantárgy óraszáma az adott félévben (1 tanóra 45 perc): 
56 (heti 2x2 óra)
Célnyelv: 
Olasz
Közvetítő nyelv: 
Magyar
A Neptun bejegyzés típusa: 
Aláírás vagy gyakorlati jegy, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel.
A számonkérés módja: 
Dolgozatok /
Írásbeli feladatok
A tantárgy tantervi helye: 
Nem képzési programhoz kötött, szabadon választható tantárgy.
Előtanulmányi feltételek: 
A1-A2 kezdő 1./2. szintű kurzus elvégzése, vagy azzal egyenértékű nyelvtudás
Tananyag: 

Matteo La Grassa: L'italiano all'università 1, 2a edizione, Roma, Edilingua, 2013, ISBN: 978-960-693-068-3
Telis Marin-Pierangela Diadori: Via del Corso B1,1a edizione, Roma, Edilingua, 2019, ISBN: 9788899358457

Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul

B1 kompetenciák (általános nyelv): 
Hallott szöveg értése:

Képes megérteni a tiszta, standard beszéd legfőbb pontjait ismerős témákban.

Olvasott szöveg értése:

Megfelelő szinten képes megérteni olyan világos, tényszerű szövegeket, amelyek a jelölt érdeklődési körébe tartoznak, vagy mindennapi témákkal kapcsolatosak.

Beszédkészség:

Képes elboldogulni a legtöbb helyzetben, amelyekkel utazás közben találkozik. Minden külön felkészülés nélkül képes belépni ismerős témákról szóló társalgásba. Képes kifejezni saját véleményét, és képes információt cserélni ismerős, a személyi érdeklődéséhez tartozó vagy a mindennapi életben állandóan előforduló témákban. Egyszerű, rutinjellegű információcserére különösebb erőfeszítés nélkül is képes, képes kérdezni és válaszolni. Az érdeklődési köréhez kapcsolódó különböző témákban képes rövid, egyszerű szöveget alkotni különálló elemek lineáris elemek összekapcsolásával.

Íráskészség:

Meg tud írni egyszerű, közvetlen fontosságú információt közlő vagy kérő levelet vagy feljegyzést úgy, hogy megérteti a fontosnak érzett gondolatokat. Egyszerű, összefüggő szöveget tud írni számos érdeklődési köréhez tartozó, ismerős témában, rövid, különálló elemek lineáris összekapcsolásával.

Nyelvtani ismeretek:

A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy az olvasott és hallott szövegekben felismerje, írásban és beszédben pedig alkalmazni tudja a célnyelvnek az adott nyelvi szinthez tartozó nyelvtani szerkezeteit.

A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények

Tudás

Szókincs: 

Mezzi di trasporto
Treni e stazioni
Abbigliamento, calzature e accessori: qualitá, colori, misure, negozi

Nyelvtan: 

Imperfetto indicativo
Uso di nessuno e niente
Dimostrativi: questo e quello (pronomi e aggettivi)
Imperativo informale (tu)
Rapporto passato prossimo e imperfetto
Condizionale presente
Trapassato prossimo
Pronomi combinati

Képességek

Hallott szöveg értése: 

Képes megérteni a tárgyalt témakörökhöz kapcsolódó, leginkább standard köznyelvi beszéd főbb pontjait. A baráti beszélgetésekből, interjúkból vagy rövid rádióprogramokból ki tudja szűrni a lényeges információkat, amennyiben a beszéd tiszta.

Olvasott szöveg értése: 

Kielégítő szinten képes megérteni érdeklődési köréhez vagy a szakterületéhez tartozó, és az órán tárgyalt témákhoz kapcsolódó lényegre törő tényszerű szövegeket: újságcikkeket, brosúrákat, társadalmunkat érintő események leírását, felmérések eredményeit. Hosszabb szövegekben megtalálja a lényeges információkat.

Beszédkészség: 

Beszélgetőpartnerével meg tud tervezni egy utazást, információt tud kérni, menetjegyet tud vásárolni. Beszélni tud múltbéli szokásos tevékenységeiről.
Véleményt tud kérni és meg tudja fogalmazni saját véleményét, tanácsát az öltözködéssel, vásárlással, divattal kapcsolatban.
Tanácsot tud adni, feltételezéseket tud megfogalmazni, vagy képes kifejezni vágyát.
Képes röviden összefoglalni olyan múltbeli eseményeket, melyekhez nem fűződik személyes kapcsolata, el tud mesélni egy történetet. Véleményt tud formálni társadalmunkat érintő kérdésekben (család, válás, férfi-női szerepek).

Íráskészség: 

100-150 szó terjedelemben a tanult témákban történetet tud írni.
A tárgyalt témák szókincsét felhasználva 180-200 szó terjedelemben érvelő esszét tud írni a tárgyalt köznapi témákban (egészséges életmód, nők helyzete).

Attitűd

B1 attitűdök: 
Meg tudja határozni olyan konkrét dolgok jellemzőit, amelyeknek nevére nem emlékszik. Képes fenntartani a társalgás vagy eszmecsere menetét, össze tudja foglalni az addig elhangzottakat, és ily módon elősegíti, hogy a beszélgetőpartnerek a lényegre összpontosítsanak. Másokat be tud vonni az eszmecserébe. Kifejezéseit adaptálni tudja kevésbé begyakorolt helyzetekhez is. Egyszerű nyelvi eszköztárát rugalmasan tudja használni annak érdekében, hogy kifejezze mondandójának nagy részét. Közölni tudja mondanivalója legfontosabb pontjait, és azt arra korlátozza, amit fel tud idézni vagy ki tud fejezni.
Szintfüggetlen attitűdök: 
Nyitott a célnyelv kulturális hátterének megismerésére.
Képes másokkal együttműködve egy adott feladat elvégzésére, probléma megoldására.
Törekszik nyelvi tudásának és általános ismeretanyagának folyamatos fejlesztésére.

Autonómia és felelősség

B1 autonómia és felelősség: 
Meg tud kérni valakit arra, hogy tisztázza vagy fejtse ki, amit az imént mondott. Be tud gyakorolni és ki tud próbálni új kombinációkat, kifejezéseket, és azokról visszajelzést kér. Ismerős témában be tud kapcsolódni az eszmecserébe, megfelelő fordulatot használva ahhoz, hogy átvegye a szót. Szemtől szemben egyszerű társalgást tud kezdeményezni, fenntartani és befejezni számára ismerős vagy érdekes témákban. Félreértéshez vezető hibáit ki tudja javítani, amennyiben beszédpartnere jelzi a problémát. Megerősítést tud kérni nyelvhasználatának helyességéről. A kommunikáció megszakadása esetén más stratégiát alkalmazva újra tudja kezdeni a mondandóját.
Szintfüggetlen autonómia és felelősség: 
Felelősséget vállal a saját maga vagy vezetője által kitűzött feladatok elvégzéséért.
A kurzus nyelvi szintjének megfelelő önállósággal végzi szakmájához kapcsolódó idegen nyelvi kommunikációs feladatait.
Képes párban és munkacsoportban történő hatékony együttműködésre.

Egyéb információk

A tantárgy felelőse: 
Az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője
A tantárgyleírás érvényességének kezdete: 
2021-2022 1. félév