Német B2 középhaladó 1. szint 2x2 tantárgyleírás

Alapadatok

A tantárgy neve: 
Német B2 középhaladó 1. szint 2x2
A tantárgy kreditértéke: 
0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel. A konkrét kreditérték a Neptun rendszerben jelenik meg.
A tantárgy besorolása: 
Választható
A tanóra típusa: 
Gyakorlat
A tantárgy óraszáma az adott félévben (1 tanóra 45 perc): 
56 (heti 2x2 óra)
Célnyelv: 
Német
Közvetítő nyelv: 
Az oktatás a tárgy célnyelvén zajlik.
A Neptun bejegyzés típusa: 
Aláírás vagy gyakorlati jegy, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel.
A számonkérés módja: 
Dolgozatok /
Írásbeli feladatok
A tantárgy tantervi helye: 
Nem képzési programhoz kötött, szabadon választható tantárgy.
Előtanulmányi feltételek: 
B1 szint
Tananyag: 

Perlmann-Balme, Schwalb, Matussek: Sicher! Aktuell B2.1, Lektion 1-7, Hueber, München, 2019, ISBN 978-3-19-601207-1

Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul

B2 kompetenciák (általános nyelv): 
Hallott szöveg értése:

Képes megérteni a nyelvileg, ill. szerkezetileg bonyolult beszédet mind konkrét, mind absztrakt témákban, ha a beszélő standard kiejtést használ. Képes megérteni a világosan előadott tényszerű információkat, képes megérteni az ismerős kiejtéssel megfogalmazott üzenet lényegét és egyes részleteit is.

Olvasott szöveg értése:

Igen önállóan képes olvasni, képes alkalmazkodni a különféle célú szövegek stílusához. Széles körű aktív olvasásra szánt szókinccsel rendelkezik.

Beszédkészség:

Folyamatosan és spontán módon kommunikál anyanyelvűekkel anélkül, hogy megerőltető lenne a hallgató számára. Képes világosan indokolni nézeteit megfelelő magyarázatok és érvelés segítségével. Képes információcserére olyan rutinszerű és kevésbé rutinszerű helyzetekben, amelyek érdeklődési körével vagy szakmai ismereteivel kapcsolatosak. Gondolatait elvontabb kulturális témákban is ki tudja fejezni. Világos, részletes leírást és bemutatást tud adni az érdeklődési köréhez kapcsolódó témák széles skálájában, gondolatait kiegészítő adatokkal és megfelelő példákkal fejti ki és támasztja alá.

Íráskészség:

Hatékonyan fejt ki nézeteket, illetve reagál másokéra. Ki tud fejezni információt és gondolatokat mind konkrét, mind elvont témákban. Világos, részletes szövegeket tud írni érdeklődési körével kapcsolatos számos témakörben úgy, hogy adatokat és érveléseket összegez és értékel.

Nyelvtani ismeretek:

A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy az olvasott és hallott szövegekben felismerje, írásban és beszédben pedig alkalmazni tudja a célnyelvnek az adott nyelvi szinthez tartozó nyelvtani szerkezeteit.

A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények

Tudás

Szókincs: 

Freunde
In der Firma
Medien
Nach der Schule
Körperbewusstsein
Städte erleben

Nyelvtan: 

zweiteilige Konnektoren,
Wortbildung,
Zustandspassiv,
Kausale Zusammenhänge,
dass Sätze, wenn Sätze,
lassen,
Futur II.,
Vermutungen,
Bedeutung des Konjuktiv II.,
irreale Bedingungen,
Wünsche und Wegleiche,
Adjektive mit Präpositionen

Képességek

Hallott szöveg értése: 

Képes megérteni a nyelvi szempontból összetett, hosszabb beszéd főbb gondolatait számára ismert köznapi helyzetekben.
Kisebb erőfeszítéssel megérti a nagyobb koncentrációt igénylő, de átlagos sebességű anyanyelvi nyelvhasználó által tartott élőbeszédet, előadást, anyanyelvi nyelvhasználóval folytatott párbeszédet. Többszöri meghallgatással megért rövidebb rádióinterjút; filmet vagy videót, amennyiben a téma ismerős.

Olvasott szöveg értése: 

Önállóan képes megérteni napjaink problémáival foglalkozó különféle célú szövegeket, blogbejegyzést, beszámolót, portrét, újságcikket, interjút. Széles körű aktív olvasási szókinccsel rendelkezik, de ritkán előforduló idiómák esetében nehézségekbe ütközhet.

Beszédkészség: 

Képes természetes spontán, saját gondolatait önállóan elmondani, véleményét kifejteni általános témákban és számára ismert szituációkban anyanyelvi nyelvhasználók számára is jól érthető módon.
Képes előre előkészített hosszabb előadást, prezentációt megtartani, érvelni nézetei mellett természetes módon.
Képes beszélgetésekben aktívan részt venni, el tudja magyarázni nézőpontját világosan, számára ismert témával kapcsolatban.

Íráskészség: 

Képes létrehozni érdeklődési köréhez kapcsolódóan minimum 100 szavas szöveget (képeslapot, e-mailt, blogbejegyzést, rövid újsághirdetést, kvízt), melynek során több forrásból származó információkat összegez és az írás során betartja a műfaj elvárásait.
Gondolatait kiegészítő adatokkal, világosan és megfelelő példákkal fejti ki és támasztja alá.

Attitűd

B2 attitűdök: 
Körülírással és átfogalmazással kompenzálni tudja szókincsbeli és szerkezetbeli hiányosságait. Mondanivalóját és az annak kifejezésére választott eszközöket a helyzethez és a társalgási partnerhez tudja igazítani, és meg tudja választani a körülményeknek megfelelő formalitási szintet. Alkalmazkodni tud a társalgás menetében rendszerint előforduló stílus-, és hangsúlyváltásokhoz. Mondanivalójának megfogalmazását variálni tudja.
Szintfüggetlen attitűdök: 
Képes másokkal együttműködve egy adott feladat elvégzésére, probléma megoldására.
Törekszik nyelvi tudásának és általános ismeretanyagának folyamatos fejlesztésére.
Elkötelezett a minőségi tanulás és munkavégzés iránt.
Önkritikus saját munkájával szemben.

Autonómia és felelősség

B2 autonómia és felelősség: 
Rá tud kérdezni az elhangzottakra, hogy ellenőrizze, megértette-e azt, amit a beszélő mondani akart. Meg tudja tervezni mondandóját figyelembe véve a hallgatóságra tett hatását. Megfelelő módon és nyelvezettel tud bekapcsolódni az eszmecserébe. Megfelelő módon tud beszélgetést kezdeményezni, fenntartani és befejezni bár nem mindig elegánsan. Képes megtartani a szót, amíg megfogalmazza mondanivalóját. A botlásokat és hibákat ki tudja javítani, ha észreveszi azokat, vagy ha azok félreértést okoztak. Fel tudja jegyezni jellegzetes hibáit, és ebből a szempontból beszédét tudatosan ellenőrzi. Visszajelzést tud adni, kommentálja az állításokat és közbeszólásokat. Ismerős témában terelni tudja a beszélgetés menetét, megerősíti a megértést, másokat bevon a beszélgetésbe.
Szintfüggetlen autonómia és felelősség: 
Felelősséget vállal a saját maga vagy vezetője által kitűzött feladatok elvégzéséért.
A kurzus nyelvi szintjének megfelelő önállósággal végzi szakmájához kapcsolódó idegen nyelvi kommunikációs feladatait.
Képes párban és munkacsoportban történő hatékony együttműködésre.

Egyéb információk

A tantárgy felelőse: 
Az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője
A tantárgyleírás érvényességének kezdete: 
2021-2022 2. félév
A tantárgyleírás érvényességének vége: 
2022-2023 2. félév