Német A2 kezdő 2x2 tantárgyleírás

Alapadatok

A tantárgy neve: 
Német A2 kezdő 2x2
A tantárgy kreditértéke: 
0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel. A konkrét kreditérték a Neptun rendszerben jelenik meg.
A tantárgy besorolása: 
Választható
A tanóra típusa: 
Gyakorlat
A tantárgy óraszáma az adott félévben (1 tanóra 45 perc): 
56 (heti 2x2 óra)
Célnyelv: 
Német
Közvetítő nyelv: 
Az oktatás a tárgy célnyelvén zajlik.
A Neptun bejegyzés típusa: 
Aláírás vagy gyakorlati jegy, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel.
A számonkérés módja: 
Dolgozatok /
Írásbeli feladatok /
Szóbeli beszámolók
A tantárgy tantervi helye: 
Nem képzési programhoz kötött, szabadon választható tantárgy.
Előtanulmányi feltételek: 
A1 szint
Tananyag: 

Wilfried Krenn, Herbert Puchta: Motive A2 Kursbuch, München, Hueber, 2015, ISBN: 9783190018819,
Wilfried Krenn, Herbert Puchta: Motive A2 Arbeitsbuch, München, Hueber, 2015, ISBN: 9783190318810

Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul

A2 kompetenciák (általános nyelv): 
Hallott szöveg értése:

Képes megérteni olyan mondatokat és kifejezéseket, amelyek a legfontosabb területekre vonatkoznak, feltéve, ha ez a beszéd tiszta, lassú és jól artikulált.

Olvasott szöveg értése:

Képes megérteni olyan rövid, egyszerű szövegeket, amelyek a leggyakoribb szavakból állnak.

Beszédkészség:

Egyszerű fordulatok és mondatok sorozatával képes kommunikálni olyan rutinjellegű feladatokban, amelyek közvetlen információcserét igényelnek. Képes nagyon rövid társasági megnyilvánulásokra.

Íráskészség:

A közvetlen szükségletekhez kapcsolódó témákban rövid, egyszerű feljegyzéseket tud készíteni. Egy sor egyszerű fordulatot és mondatot tud írni, amelyeket egyszerű kötőszavakkal, pl. „és”, „vagy”, „mert” kapcsol össze.

Nyelvtani ismeretek:

A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy az olvasott és hallott szövegekben felismerje, írásban és beszédben pedig alkalmazni tudja a célnyelvnek az adott nyelvi szinthez tartozó nyelvtani szerkezeteit.

A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények

Tudás

Szókincs: 

Kommunikation, Einladungen
Kleidung, Mode
Haustiere und Natur
Wetter und Klima
Hausarbeiten
Schule und Ausbildung
Familie und Freundschaften
Reise und Unterkunft
Fremdsprachen lernen
Sport und Gesundheit

Nyelvtan: 

Nebensatz
Perfekt von trennbaren Verben
Indirekte Fragesätze
Konnjuktionen: dass, ob
Komparativ und Superlativ
Verben mit Dativ und Akkusativ
Präteritum von Modalverben
Präteritum
Konjunktiv II
Nebensatz
lokale Adverbien
Reflexive Verben
Verben mit Präposition
Adjektivdeklination
Verben mit Präpositionen
Indefinitpronomen
Wortbildung

Képességek

Hallott szöveg értése: 

Képes megérteni köznapi helyzetekben az érintett témákkal kapcsolatos fordulatokat és kifejezéseket, amennyiben a beszéd világos és lassú. Képes számára ismerős témákban főbb információk kiszűrésére akár médiahasználat során is. Anyanyelvi nyelvhasználók közötti beszélgetésből - szükség esetén audiovizuális ingerek segítségével - megérti a témát. Hozzá intézett kommunikáció során a tananyagban szereplő témákhoz kapcsolódó szituációkban megérti az egyszerű kérdéseket, amennyiben számára ismerős elemeket tartalmaznak.

Olvasott szöveg értése: 

Képes megérteni az érintett témákban, köznapi helyzetekben olyan rövid, egyszerű, konkrét szövegeket (pl. feljegyzések, blogbejegyzés, fórumbejegyzés, meghívó, levél, reklám, prospektus, írott dalszöveg), amelyek egyszerű nyelvezetet tartalmaznak. A szöveget abban az esetben is képes megérteni, ha az számára nem ismert kifejezéseket tartalmaz, ekkor használja a kompenzációs stratégiákat. Képes megtalálni bizonyos információkat rövid mindennapi témájú írásos anyagokban (e-mailben, reklámanyagban, blogbejegyzésben, weboldalon, újságcikkben), elboldogul vizualizált információforrásokkal is (infografika).

Beszédkészség: 

Képes megnyilvánulni és kommunikálni a tárgyalt témákban, és eleget megért ahhoz, hogy túl nagy erőfeszítés nélkül boldoguljon egyszerű, begyakorolt beszélgetésekben, pl. rövid telefonos egyeztetés; útbaigazítás kérése és adása; személyek vagy tárgyak leírása; napirend vagy mindennapi tevékenység elmesélése; kívánság kifejezése; szállodai, éttermi, közlekedési és vásárlási szituációk.
Képes beszélni jelen és múlt idejű eseményekről, tapasztalatokról, tervekről, vágyakról.

Íráskészség: 

Képes begyakorolt, állandósult kifejezések használatával megírni a közvetlen szükségleteihez kapcsolódó rövid szöveget, üzeneteket, meghívót, vagy meghívóra rövid választ. Képes 60-100 szó terjedelemben létrehozni egyszerű szöveget összetett mondatok használatával: reklamáció, internetes hozzászólás ismert témákhoz, válaszlevél vagy rövid érvelő levél, rövid történet megadott minta alapján, személy- vagy képleírás.

Attitűd

A2 attitűdök: 
Nyelvi készletéből nem megfelelő szót használva gesztusok segítségével tisztázni tudja, hogy mit akar mondani. Jelezni tudja, hogy mikor követi a beszélgetést. Jól begyakorolt és memorizált fordulatokat adaptálni tud bizonyos körülményekhez. Ki tud bővíteni megtanult fordulatokat azok elemeinek egyszerű átrendezésével.
Szintfüggetlen attitűdök: 
Ismeri a célnyelvi kultúra normáit és szabályait, és ezeket a kommunikációban képes betartani.
Nyitott a célnyelv kulturális hátterének megismerésére.
Képes másokkal együttműködve egy adott feladat elvégzésére, probléma megoldására.
Törekszik nyelvi tudásának és általános ismeretanyagának folyamatos fejlesztésére.

Autonómia és felelősség

A2 autonómia és felelősség: 
Nagyon egyszerű módon ismétlést tud kérni, ha valamit nem ért. A meg nem értett kulcsszavak vagy fordulatok magyarázatát tudja kérni. El tudja mondani, hogy nem követte a beszélgetést. Nyelvi készletéből fel tud idézni és be tud gyakorolni megfelelő fordulatokat. Használni tud egyszerű megoldásokat rövid társalgás megkezdéséhez, fenntartásához és befejezéséhez. Szemtől szemben tud egyszerű társalgást kezdeményezni, fenntartani és befejezni. Figyelmet tud kérni.
Szintfüggetlen autonómia és felelősség: 
Felelősséget vállal a saját maga vagy vezetője által kitűzött feladatok elvégzéséért.
A kurzus nyelvi szintjének megfelelő önállósággal végzi szakmájához kapcsolódó idegen nyelvi kommunikációs feladatait.
Képes párban és munkacsoportban történő hatékony együttműködésre.

Egyéb információk

A tantárgy felelőse: 
Az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője
A tantárgyleírás érvényességének kezdete: 
2020-2021 1. félév
A tantárgyleírás érvényességének vége: 
2021-2022 2. félév