Német A2-B1 kezdő 1x2 tantárgyleírás

Alapadatok

A tantárgy neve: 
Német A2-B1 kezdő 1x2
A tantárgy kreditértéke: 
0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel. A konkrét kreditérték a Neptun rendszerben jelenik meg.
A tantárgy besorolása: 
Választható
A tanóra típusa: 
Gyakorlat
A tantárgy óraszáma az adott félévben (1 tanóra 45 perc): 
28 (heti 1x2 óra)
Célnyelv: 
Német
Közvetítő nyelv: 
Az oktatás a tárgy célnyelvén zajlik.
A Neptun bejegyzés típusa: 
Aláírás vagy gyakorlati jegy, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel.
A számonkérés módja: 
Írásbeli feladatok
A tantárgy tantervi helye: 
Nem képzési programhoz kötött, szabadon választható tantárgy.
Előtanulmányi feltételek: 
A2 szint
Tananyag: 

S. Dengler, P. Rusch, H. Schmitz, T. Sieber: Netzwerk Neu B1.1, Klett Verlag, 2021, ISBN: 9783126071703
Lektion 1-6
S. Dengler, P. Rusch, H. Schmitz, T. Sieber: Netzwerk Neu A2.2, Klett Verlag, 2021, ISBN: 9783126071635 Lektion 10-12

Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul

B1 kompetenciák (általános nyelv): 
Hallott szöveg értése:

Képes megérteni a tiszta, standard beszéd legfőbb pontjait ismerős témákban.

Olvasott szöveg értése:

Megfelelő szinten képes megérteni olyan világos, tényszerű szövegeket, amelyek a jelölt érdeklődési körébe tartoznak, vagy mindennapi témákkal kapcsolatosak.

Beszédkészség:

Képes elboldogulni a legtöbb helyzetben, amelyekkel utazás közben találkozik. Minden külön felkészülés nélkül képes belépni ismerős témákról szóló társalgásba. Képes kifejezni saját véleményét, és képes információt cserélni ismerős, a személyi érdeklődéséhez tartozó vagy a mindennapi életben állandóan előforduló témákban. Egyszerű, rutinjellegű információcserére különösebb erőfeszítés nélkül is képes, képes kérdezni és válaszolni. Az érdeklődési köréhez kapcsolódó különböző témákban képes rövid, egyszerű szöveget alkotni különálló elemek lineáris elemek összekapcsolásával.

Íráskészség:

Meg tud írni egyszerű, közvetlen fontosságú információt közlő vagy kérő levelet vagy feljegyzést úgy, hogy megérteti a fontosnak érzett gondolatokat. Egyszerű, összefüggő szöveget tud írni számos érdeklődési köréhez tartozó, ismerős témában, rövid, különálló elemek lineáris összekapcsolásával.

Nyelvtani ismeretek:

A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy az olvasott és hallott szövegekben felismerje, írásban és beszédben pedig alkalmazni tudja a célnyelvnek az adott nyelvi szinthez tartozó nyelvtani szerkezeteit.

A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények

Tudás

Szókincs: 

Verkehr in der Stadt
Wegbeschreibungen
Lernen
Sport
Wohnen
Musik
Zeit
Reise, Urlaub
Technik und Geräte
Ereignisse im Leben

Nyelvtan: 

Indirekte Fragesätze
W-Fragen, Ja/Nein Fragen mit ob
Nebensatz (denn, weil, deshalb, als, wenn, damit... um + zu, da, weil, obwohl),
Konjuktiv II. (Modalverben)
Verben mit Dat. und Akk. und mit Präpositionen
Interrogative Atrikel
Relativsatz
Infinitiv mit zu
Verb lassen
Präteritum
Präpositionen mit Genitiv

Képességek

Hallott szöveg értése: 

Képes megérteni köznapi helyzetekben a szókincs témakörökkel kapcsolatos fordulatokat és kifejezéseket standard dialektus esetén. Képes a fontosabb információk kiszűrésére rövidebb párbeszédekből, reklamációból, rádióadásból, dalszövegből, filmrészletből. Megérti az anyanyelvi nyelvhasználók közötti beszélgetés témáját, valamint a hozzá intézett kérdéseket a szókincs témakörökhöz kapcsolódó szituációkban.

Olvasott szöveg értése: 

Képes megérteni mindennapi helyzetekben konkrét szövegeket (pl. feljegyzések, blogbejegyzés, fórumbejegyzés, meghívó, levél, reklám, prospektus, írott dalszöveg), amelyek hétköznapi nyelvezetet tartalmaznak. A szöveget abban az esetben is megérti, ha az számára ismeretlen kifejezéseket tartalmaz, ekkor használja a kompenzációs stratégiákat. Képes megtalálni konkrét információkat 150-200 szavas mindennapi témájú írásos anyagokban (pl. e-mail, reklámanyag, blogbejegyzés, weboldal, újságcikk), elboldogul vizualizált információforrásokkal (pl. infografika).

Beszédkészség: 

Képes megnyilvánulni és kommunikálni, spontán módon reagálni köznapi beszélgetések során, szolgáltatások igénybevétele kapcsán, munkahelyi szituációkban.
Képes önállóan rövid előadást tartani érdeklődésének megfelelő témában, beszélni jelen és múlt idejű eseményekről, tapasztalatokról, tervekről, vágyakról, hobbiról.

Íráskészség: 

Képes begyakorolt, állandósult kifejezések használatával megírni rövid szöveget, üzenetet, meghívót, vagy meghívóra rövid választ. Képes 120-150 szó terjedelemben létrehozni egyszerű szöveget, összetett mondatok használatával (pl. élménybeszámoló, kommentár, reklamáció, internetes hozzászólás ismert témákhoz, válaszlevél rövid történet minta alapján, személy- vagy képleírás).

Attitűd

B1 attitűdök: 
Meg tudja határozni olyan konkrét dolgok jellemzőit, amelyeknek nevére nem emlékszik. Képes fenntartani a társalgás vagy eszmecsere menetét, össze tudja foglalni az addig elhangzottakat, és ily módon elősegíti, hogy a beszélgetőpartnerek a lényegre összpontosítsanak. Másokat be tud vonni az eszmecserébe. Kifejezéseit adaptálni tudja kevésbé begyakorolt helyzetekhez is. Egyszerű nyelvi eszköztárát rugalmasan tudja használni annak érdekében, hogy kifejezze mondandójának nagy részét. Közölni tudja mondanivalója legfontosabb pontjait, és azt arra korlátozza, amit fel tud idézni vagy ki tud fejezni.
Szintfüggetlen attitűdök: 
Ismeri a célnyelvi kultúra normáit és szabályait, és ezeket a kommunikációban képes betartani.
Nyitott a célnyelv kulturális hátterének megismerésére.
Képes másokkal együttműködve egy adott feladat elvégzésére, probléma megoldására.
Törekszik nyelvi tudásának és általános ismeretanyagának folyamatos fejlesztésére.

Autonómia és felelősség

B1 autonómia és felelősség: 
Meg tud kérni valakit arra, hogy tisztázza vagy fejtse ki, amit az imént mondott. Be tud gyakorolni és ki tud próbálni új kombinációkat, kifejezéseket, és azokról visszajelzést kér. Ismerős témában be tud kapcsolódni az eszmecserébe, megfelelő fordulatot használva ahhoz, hogy átvegye a szót. Szemtől szemben egyszerű társalgást tud kezdeményezni, fenntartani és befejezni számára ismerős vagy érdekes témákban. Félreértéshez vezető hibáit ki tudja javítani, amennyiben beszédpartnere jelzi a problémát. Megerősítést tud kérni nyelvhasználatának helyességéről. A kommunikáció megszakadása esetén más stratégiát alkalmazva újra tudja kezdeni a mondandóját.
Szintfüggetlen autonómia és felelősség: 
Felelősséget vállal a saját maga vagy vezetője által kitűzött feladatok elvégzéséért.
A kurzus nyelvi szintjének megfelelő önállósággal végzi szakmájához kapcsolódó idegen nyelvi kommunikációs feladatait.
Képes párban és munkacsoportban történő hatékony együttműködésre.

Egyéb információk

A tantárgy felelőse: 
Az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője
A tantárgyleírás érvényességének kezdete: 
2023-2024 1. félév