Angol informatikai szaknyelv B2 1. szint 1x2 tantárgyleírás

Alapadatok

A tantárgy neve: 
Angol informatikai szaknyelv B2 1. szint 1x2
A tantárgy kreditértéke: 
0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel. A konkrét kreditérték a Neptun rendszerben jelenik meg.
A tantárgy besorolása: 
Választható
A tanóra típusa: 
Gyakorlat
A tantárgy óraszáma az adott félévben (1 tanóra 45 perc): 
28 (heti 1x2 óra)
Célnyelv: 
Angol
Közvetítő nyelv: 
Az oktatás a tárgy célnyelvén zajlik.
A Neptun bejegyzés típusa: 
Aláírás vagy gyakorlati jegy, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel.
A számonkérés módja: 
Dolgozatok /
Írásbeli feladatok /
Prezentációk
A tantárgy tantervi helye: 
Nem képzési programhoz kötött, szabadon választható tantárgy.
Előtanulmányi feltételek: 
B2 szint
Tananyag: 

Santiago Remacha Ersteras: Infotech English for Computer Users, Fourth Edition, Cambridge, Cambridge University Press, 2008, ISBN: 9783125342613

Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul

B2 kompetenciák (szaknyelv): 
Hallott szöveg értése:

Képes megérteni a nyelvileg, ill. szerkezetileg bonyolult beszédet mind konkrét, mind absztrakt témákban, ha a beszélő standard kiejtést használ. Képes megérteni a világosan előadott tényszerű információkat, képes megérteni az ismerős kiejtéssel megfogalmazott üzenet lényegét és egyes részleteit is.

Olvasott szöveg értése:

Igen önállóan képes olvasni, képes alkalmazkodni a különféle célú szövegek stílusához. Széles körű aktív olvasásra szánt szókinccsel rendelkezik.

Beszédkészség:

Folyamatosan és spontán módon kommunikál anyanyelvűekkel anélkül, hogy megerőltető lenne a hallgató számára. Képes világosan indokolni nézeteit megfelelő magyarázatok és érvelés segítségével. Képes információcserére olyan rutinszerű és kevésbé rutinszerű helyzetekben, amelyek szakmai ismereteivel kapcsolatosak. Gondolatait elvontabb témákban is ki tudja fejezni. Világos, részletes leírást és bemutatást tud adni a szakmai érdeklődési köréhez kapcsolódó témák széles skálájában, gondolatait kiegészítő adatokkal és megfelelő példákkal fejti ki és támasztja alá.

Íráskészség:

Hatékonyan fejt ki nézeteket, illetve reagál másokéra. Ki tud fejezni információt és gondolatokat mind konkrét, mind elvont témákban. Világos, részletes szövegeket tud írni szakmai érdeklődési körével kapcsolatos számos témakörben úgy, hogy adatokat és érveléseket összegez és értékel.

A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények

Tudás

Szókincs: 

Living in a digital age: what computers are used for
Computer essentials: types of computer and their main parts
Inside the system: motherboard, CPU, RAM and ROM, buses and cards
Buying a computer: specifications
Input devices: mouse devices, keyboards, microphones, cameras, scanners, controllers etc.
Output devices: display screens, printers
Devices for the disabled
Ergonomics
Storage devices

Nyelvtan: 

Structures to express classifying
Defining relative clauses
Structures to describe functions and features
Comparatives
Superlatives
Suffixes
Structures to express instructions and advice
Connectors
Word building

Képességek

Hallott szöveg értése: 

Képes megérteni rövidebb terjedelmű, világosan és standard kiejtéssel megfogalmazott, szakmai témájú monológ, termékbemutató, iskolai vagy konferencia előadás, riport, beszélgetés, podcast szövegét. Képes kiszűrni a hallottak lényegét és az egyes részleteket is.

Olvasott szöveg értése: 

Képes megérteni 500-600 szavas szakmai összefoglalókat egy adott témában.
Képes megérteni rövidebb, informatikai témájú cikkeket, blog- vagy fórumbejegyzéseket.
Képes megérteni számítástechnikai eszközök leírását, használati útmutatóját.

Beszédkészség: 

Képes a szókincs témakörökkel kapcsolatban saját tapasztalatait és ismereteit megosztani beszélgetőpartnerével.
Képes részt venni a szókincs témakörökhöz kapcsolódó vitákban, ki tudja fejezni véleményét, egyetértését vagy egyet nem értését.
El tudja magyarázni egy nem szakmabeli beszélgetőpartnernek, hogyan és mire kell használni egy adott számítástechnikai eszközt; le tudja írni a működését, technikai jellemzőit; ki tudja emelni az előnyeit és hátrányait; tanácsot tud adni annak használatával kapcsolatban.
Képes 5-10 perces prezentációt tartani egy érdeklődési köréhez tartozó szakmai témában.

Íráskészség: 

Képes leírást készíteni valamilyen számítástechnikai eszköz technikai specifikációiról.
Meg tud írni egy rövid fórumbejegyzést, amelyben valamilyen számítástechnikai problémához kér segítséget.
Képes 180-200 szavas összefoglalót írni egy szakmai témájú cikkről.
Meg tud írni egy rövid baráti vagy félhivatalos emailt.
Képes megírni egy 10-15 diából álló PPT prezentáció szövegét.

Attitűd

B2 attitűdök: 
Körülírással és átfogalmazással kompenzálni tudja szókincsbeli és szerkezetbeli hiányosságait. Mondanivalóját és az annak kifejezésére választott eszközöket a helyzethez és a társalgási partnerhez tudja igazítani, és meg tudja választani a körülményeknek megfelelő formalitási szintet. Alkalmazkodni tud a társalgás menetében rendszerint előforduló stílus-, és hangsúlyváltásokhoz. Mondanivalójának megfogalmazását variálni tudja.
Szintfüggetlen attitűdök: 
Képes másokkal együttműködve egy adott feladat elvégzésére, probléma megoldására.
Törekszik nyelvi tudásának és általános ismeretanyagának folyamatos fejlesztésére.
Önkritikus saját munkájával szemben.

Autonómia és felelősség

B2 autonómia és felelősség: 
Rá tud kérdezni az elhangzottakra, hogy ellenőrizze, megértette-e azt, amit a beszélő mondani akart. Meg tudja tervezni mondandóját figyelembe véve a hallgatóságra tett hatását. Megfelelő módon és nyelvezettel tud bekapcsolódni az eszmecserébe. Megfelelő módon tud beszélgetést kezdeményezni, fenntartani és befejezni bár nem mindig elegánsan. Képes megtartani a szót, amíg megfogalmazza mondanivalóját. A botlásokat és hibákat ki tudja javítani, ha észreveszi azokat, vagy ha azok félreértést okoztak. Fel tudja jegyezni jellegzetes hibáit, és ebből a szempontból beszédét tudatosan ellenőrzi. Visszajelzést tud adni, kommentálja az állításokat és közbeszólásokat. Ismerős témában terelni tudja a beszélgetés menetét, megerősíti a megértést, másokat bevon a beszélgetésbe.
Szintfüggetlen autonómia és felelősség: 
Felelősséget vállal a saját maga vagy vezetője által kitűzött feladatok elvégzéséért.
A kurzus nyelvi szintjének megfelelő önállósággal végzi szakmájához kapcsolódó idegen nyelvi kommunikációs feladatait.
Képes párban és munkacsoportban történő hatékony együttműködésre.

Egyéb információk

A tantárgy felelőse: 
Az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője
A tantárgyleírás érvényességének kezdete: 
2020-2021 1. félév