Angol B2 Upper-intermediate 2. szint 2x2 tantárgyleírás

Alapadatok

A tantárgy neve: 
Angol B2 Upper-intermediate 2. szint 2x2
A tantárgy kreditértéke: 
0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel. A konkrét kreditérték a Neptun rendszerben jelenik meg.
A tantárgy besorolása: 
Választható
A tanóra típusa: 
Gyakorlat
A tantárgy óraszáma az adott félévben (1 tanóra 45 perc): 
56 (heti 2x2 óra)
Célnyelv: 
Angol
Közvetítő nyelv: 
Az oktatás a tárgy célnyelvén zajlik.
A Neptun bejegyzés típusa: 
Aláírás vagy gyakorlati jegy, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel.
A számonkérés módja: 
Dolgozatok /
Írásbeli feladatok /
Szóbeli beszámolók
A tantárgy tantervi helye: 
Nem képzési programhoz kötött, szabadon választható tantárgy.
Előtanulmányi feltételek: 
B1 szint
Tananyag: 

Christina Latham-Koenig, Clive Oxenden: English File Upper-Intermediate, Third Edition, Oxford University Press, Chapters 6-10, 2014, ISBN: 978-0-19-455840-2

Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul

B2 kompetenciák (általános nyelv): 
Hallott szöveg értése:

Képes megérteni a nyelvileg, ill. szerkezetileg bonyolult beszédet mind konkrét, mind absztrakt témákban, ha a beszélő standard kiejtést használ. Képes megérteni a világosan előadott tényszerű információkat, képes megérteni az ismerős kiejtéssel megfogalmazott üzenet lényegét és egyes részleteit is.

Olvasott szöveg értése:

Igen önállóan képes olvasni, képes alkalmazkodni a különféle célú szövegek stílusához. Széles körű aktív olvasásra szánt szókinccsel rendelkezik.

Beszédkészség:

Folyamatosan és spontán módon kommunikál anyanyelvűekkel anélkül, hogy megerőltető lenne a hallgató számára. Képes világosan indokolni nézeteit megfelelő magyarázatok és érvelés segítségével. Képes információcserére olyan rutinszerű és kevésbé rutinszerű helyzetekben, amelyek érdeklődési körével vagy szakmai ismereteivel kapcsolatosak. Gondolatait elvontabb kulturális témákban is ki tudja fejezni. Világos, részletes leírást és bemutatást tud adni az érdeklődési köréhez kapcsolódó témák széles skálájában, gondolatait kiegészítő adatokkal és megfelelő példákkal fejti ki és támasztja alá.

Íráskészség:

Hatékonyan fejt ki nézeteket, illetve reagál másokéra. Ki tud fejezni információt és gondolatokat mind konkrét, mind elvont témákban. Világos, részletes szövegeket tud írni érdeklődési körével kapcsolatos számos témakörben úgy, hogy adatokat és érveléseket összegez és értékel.

Nyelvtani ismeretek:

A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy az olvasott és hallott szövegekben felismerje, írásban és beszédben pedig alkalmazni tudja a célnyelvnek az adott nyelvi szinthez tartozó nyelvtani szerkezeteit.

A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények

Tudás

Szókincs: 

Music
Sleep
Arguing
The body
Crime and punishment
News and the media
Advertising, business
Megacities
Travelling
Science
Public speaking

Nyelvtan: 

Gerunds and infinitives
Used to, be used to, get used to
Past modals: must, might/may, should, can't, couldn't + have, etc.
Would rather
Verbs often confused
Verbs of the senses; as
The passive (all forms); it is said that..., he is thought to..., etc.
Have something done
Reporting verbs
Clauses of contrast and purpose
Whatever, whenever, etc.
Uncountable and plural nouns
Word building: prefixes and suffixes
Quantifiers: all, every, both, etc.
Articles
Collocation: word pairs

Képességek

Hallott szöveg értése: 

Meg tudja érteni a szókincs témakörökhöz kapcsolódó, különféle, de könnyen érthető akcentussal elhangzó, 3-4 perces interjúkat, rádióprogramokat, előadásokat, beszélgetéseket. Ki tudja szűrni belőlük a lényeget, vagy ki tudja hallani a keresett konkrét információkat.

Olvasott szöveg értése: 

Képes megérteni a szókincs témakörökben íródott 400-500 szavas szövegeket, megérti belőlük a lényeget és a rejtett jelentéstartalmakat is.

Beszédkészség: 

Képes személyes tapasztalatait és véleményét a szókincs témakörökkel kapcsolatban megosztani beszélgetőtársával.
Képes egy vitában álláspontját érvekkel alátámasztani.
Képes múltbeli történések valószínűségét kifejezni; elmondani, hogy valakinek mit kellene vagy nem kellene tennie; megfogalmazni feltevéseit arra vonatkozóan, hogy valami milyennek/minek látszik vagy hangzik.
Képes rövid prezentációt tartani megfelelő beszédritmus és tagolás használatával.

Íráskészség: 

Képes 3-4 perces hallott szöveget jegyzetelni.
Képes 120-180 szóban leírást írni egy képről, amelyben megfogalmazza feltevéseit arról, hogy a képen szereplő személyek mit csinálhatnak, mit érezhetnek, stb.
Képes megírni egy 120-180 szavas cikket, amelyben kifejti és megindokolja véleményét egy ellentmondásos témával kapcsolatban.
Képes megírni egy 120-180 szavas beszámolót, amelyben információkat összegez egy adott témával kapcsolatban (pl. a lakóhelyén elérhető szórakozási vagy vendéglátási lehetőségek).

Attitűd

B2 attitűdök: 
Körülírással és átfogalmazással kompenzálni tudja szókincsbeli és szerkezetbeli hiányosságait. Mondanivalóját és az annak kifejezésére választott eszközöket a helyzethez és a társalgási partnerhez tudja igazítani, és meg tudja választani a körülményeknek megfelelő formalitási szintet. Alkalmazkodni tud a társalgás menetében rendszerint előforduló stílus-, és hangsúlyváltásokhoz. Mondanivalójának megfogalmazását variálni tudja.
Szintfüggetlen attitűdök: 
Ismeri a célnyelvi kultúra normáit és szabályait, és ezeket a kommunikációban képes betartani.
Nyitott a célnyelv kulturális hátterének megismerésére.
Képes másokkal együttműködve egy adott feladat elvégzésére, probléma megoldására.
Törekszik nyelvi tudásának és általános ismeretanyagának folyamatos fejlesztésére.
Nyitott új helyzetekben elvégzendő feladatok megoldására.

Autonómia és felelősség

B2 autonómia és felelősség: 
Rá tud kérdezni az elhangzottakra, hogy ellenőrizze, megértette-e azt, amit a beszélő mondani akart. Meg tudja tervezni mondandóját figyelembe véve a hallgatóságra tett hatását. Megfelelő módon és nyelvezettel tud bekapcsolódni az eszmecserébe. Megfelelő módon tud beszélgetést kezdeményezni, fenntartani és befejezni bár nem mindig elegánsan. Képes megtartani a szót, amíg megfogalmazza mondanivalóját. A botlásokat és hibákat ki tudja javítani, ha észreveszi azokat, vagy ha azok félreértést okoztak. Fel tudja jegyezni jellegzetes hibáit, és ebből a szempontból beszédét tudatosan ellenőrzi. Visszajelzést tud adni, kommentálja az állításokat és közbeszólásokat. Ismerős témában terelni tudja a beszélgetés menetét, megerősíti a megértést, másokat bevon a beszélgetésbe.
Szintfüggetlen autonómia és felelősség: 
Felelősséget vállal a saját maga vagy vezetője által kitűzött feladatok elvégzéséért.
A kurzus nyelvi szintjének megfelelő önállósággal végzi szakmájához kapcsolódó idegen nyelvi kommunikációs feladatait.
Képes párban és munkacsoportban történő hatékony együttműködésre.

Egyéb információk

A tantárgy felelőse: 
Az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője
A tantárgyleírás érvényességének kezdete: 
2020-2021 2. félév