Angol B2 Upper-intermediate 2. szint 2x2 tantárgyleírás
Alapadatok
Christina Latham-Koenig, Clive Oxenden: English File Upper-Intermediate, Third Edition, Oxford University Press, Chapters 6-10, 2014, ISBN: 978-0-19-455840-2
Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul
Képes megérteni a nyelvileg, ill. szerkezetileg bonyolult beszédet mind konkrét, mind absztrakt témákban, ha a beszélő standard kiejtést használ. Képes megérteni a világosan előadott tényszerű információkat, képes megérteni az ismerős kiejtéssel megfogalmazott üzenet lényegét és egyes részleteit is.
Igen önállóan képes olvasni, képes alkalmazkodni a különféle célú szövegek stílusához. Széles körű aktív olvasásra szánt szókinccsel rendelkezik.
Folyamatosan és spontán módon kommunikál anyanyelvűekkel anélkül, hogy megerőltető lenne a hallgató számára. Képes világosan indokolni nézeteit megfelelő magyarázatok és érvelés segítségével. Képes információcserére olyan rutinszerű és kevésbé rutinszerű helyzetekben, amelyek érdeklődési körével vagy szakmai ismereteivel kapcsolatosak. Gondolatait elvontabb kulturális témákban is ki tudja fejezni. Világos, részletes leírást és bemutatást tud adni az érdeklődési köréhez kapcsolódó témák széles skálájában, gondolatait kiegészítő adatokkal és megfelelő példákkal fejti ki és támasztja alá.
Hatékonyan fejt ki nézeteket, illetve reagál másokéra. Ki tud fejezni információt és gondolatokat mind konkrét, mind elvont témákban. Világos, részletes szövegeket tud írni érdeklődési körével kapcsolatos számos témakörben úgy, hogy adatokat és érveléseket összegez és értékel.
A tantárgy hozzájárul ahhoz, hogy az olvasott és hallott szövegekben felismerje, írásban és beszédben pedig alkalmazni tudja a célnyelvnek az adott nyelvi szinthez tartozó nyelvtani szerkezeteit.
A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények
Tudás
Music
Sleep
Arguing
The body
Crime and punishment
News and the media
Advertising, business
Megacities
Travelling
Science
Public speaking
Gerunds and infinitives
Used to, be used to, get used to
Past modals: must, might/may, should, can't, couldn't + have, etc.
Would rather
Verbs often confused
Verbs of the senses; as
The passive (all forms); it is said that..., he is thought to..., etc.
Have something done
Reporting verbs
Clauses of contrast and purpose
Whatever, whenever, etc.
Uncountable and plural nouns
Word building: prefixes and suffixes
Quantifiers: all, every, both, etc.
Articles
Collocation: word pairs
Képességek
Meg tudja érteni a szókincs témakörökhöz kapcsolódó, különféle, de könnyen érthető akcentussal elhangzó, 3-4 perces interjúkat, rádióprogramokat, előadásokat, beszélgetéseket. Ki tudja szűrni belőlük a lényeget, vagy ki tudja hallani a keresett konkrét információkat.
Képes megérteni a szókincs témakörökben íródott 400-500 szavas szövegeket, megérti belőlük a lényeget és a rejtett jelentéstartalmakat is.
Képes személyes tapasztalatait és véleményét a szókincs témakörökkel kapcsolatban megosztani beszélgetőtársával.
Képes egy vitában álláspontját érvekkel alátámasztani.
Képes múltbeli történések valószínűségét kifejezni; elmondani, hogy valakinek mit kellene vagy nem kellene tennie; megfogalmazni feltevéseit arra vonatkozóan, hogy valami milyennek/minek látszik vagy hangzik.
Képes rövid prezentációt tartani megfelelő beszédritmus és tagolás használatával.
Képes 3-4 perces hallott szöveget jegyzetelni.
Képes 120-180 szóban leírást írni egy képről, amelyben megfogalmazza feltevéseit arról, hogy a képen szereplő személyek mit csinálhatnak, mit érezhetnek, stb.
Képes megírni egy 120-180 szavas cikket, amelyben kifejti és megindokolja véleményét egy ellentmondásos témával kapcsolatban.
Képes megírni egy 120-180 szavas beszámolót, amelyben információkat összegez egy adott témával kapcsolatban (pl. a lakóhelyén elérhető szórakozási vagy vendéglátási lehetőségek).