Angol IELTS B2-C1 nyelvvizsga-előkészítő (tesztfeladatok) 1x2 tantárgyleírás

Alapadatok

A tantárgy neve: 
Angol IELTS B2-C1 nyelvvizsga-előkészítő (tesztfeladatok) 1x2
A tantárgy kreditértéke: 
0, 2 vagy 4, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel. A konkrét kreditérték a Neptun rendszerben jelenik meg.
A tantárgy besorolása: 
Választható
A tanóra típusa: 
Gyakorlat
A tantárgy óraszáma az adott félévben (1 tanóra 45 perc): 
28 (heti 1x2 óra)
Célnyelv: 
Angol
Közvetítő nyelv: 
Az oktatás a tárgy célnyelvén zajlik.
A Neptun bejegyzés típusa: 
Aláírás vagy gyakorlati jegy, attól függően, hogy a hallgató milyen kurzuskóddal veszi fel.
A számonkérés módja: 
Dolgozatok /
Írásbeli feladatok /
Szóbeli beszámolók /
Prezentációk
A tantárgy tantervi helye: 
Nem képzési programhoz kötött, szabadon választható tantárgy.
Előtanulmányi feltételek: 
B1+ szint
Tananyag: 

Dr. Lin Lougheed: IELTS Practice Exams 3rd Edition, New York, Barron's, 2016, ISBN:978-1-4380-7635-5
H.Q. Mitchell-Marileni Malkogianni: IELTS Practise Tests, MM Publications, 2017, ISBN: 978-618-05-0865

Kompetenciák, amelyek kialakításához a tantárgy hozzájárul

C1 kompetenciák (általános nyelv): 
Hallott szöveg értése:

Képes megérteni hosszabb beszélt szövegeket olyan elvont vagy komplex témákról, amelyek nem tartoznak a saját szakterületéhez. Számos beszélt nyelvi és idiomatikus kifejezést képes felismerni, és érzékeli a regiszterek váltakozását. Abban az esetben is megért hosszabb szövegeket, ha azok nem világosan tagoltak. Képes megérteni a standard beszélt nyelvet, akár élőben, akár a médiában, olyan ismerős vagy ismeretlen témakörökben, amelyekkel a magán, vagy a társadalmi, vagy a tanulmányi, vagy a szakmai életben találkozni lehet.

Olvasott szöveg értése:

Részleteiben megért hosszú, komplex szövegeket, függetlenül attól, hogy azok a saját szakterületéhez közel vagy attól távol esnek. Képes rejtett jelentéstartalmakat is megérteni.

Beszédkészség:

Szinte minden erőfeszítés nélkül képes folyamatosan és spontán módon kifejezni magát. Az esetleges hiányosságokat körülírással könnyedén pótolja. Ritkán kell elkerülő technikákat alkalmaznia, nyelvhasználata többnyire folyamatos és gördülékeny. Folyamatosan és hatékonyan képes használni a nyelvet. Spontán módon, megfelelő nyelvhelyességgel kommunikál mind formális, mind informális helyzetekben. Világos, szisztematikusan kifejtett leírást és bemutatást tud adni, megfelelően kiemeli a fontos gondolatokat, és mondanivalóját alátámasztja.

Íráskészség:

Világosan és pontosan ki tudja fejezni magát, rugalmasan és hatékonyan kommunikál. Világos, jól szerkesztett szövegeket tud írni összetett témákról, a lényeges, fontos kérdéseket kihangsúlyozza, a nézeteket érvekkel és megfelelő példákkal támasztja alá.

A tantárggyal kialakítandó konkrét tanulási eredmények

Képességek

Hallott szöveg értése: 

Meg tudja érteni az általános témákban elhangzó, 4-5 perces felvett vagy közvetített hanganyagot standard dialektus esetén, ki tudja szűrni a szöveg lényegét, ki tud hallani tényszerű információkat.
Követni tud 4-5 perces beszédet és összetett érvelést.

Olvasott szöveg értése: 

Megérti a 800-850 szavas összetett szöveg lényegét, ki tudja nyerni belőle a szükséges információkat. Meg tudja határozni, hogy bizonyos információk a szöveg mely részében találhatók. A szöveg bekezdéseihez hozzá tudja rendelni azok címeit. Az olvasott szöveg összefoglalásában ki tudja egészíteni a hiányzó részleteket.

Beszédkészség: 

Folyamatos társalgást tud folytatni beszélgetőtársaival általános és személyes témákról.
Be tud számolni személyes és közérdekű eseményekről.
Ki tudja fejezni véleményét általános témákkal kapcsolatban.
Képes érvelni, egyetértését vagy egyet nem értését kifejezni a megfelelő nyelvi eszközök alkalmazásával.
2-3 perce, logikusan felépített prezentációt tud tartani általános témákról.

Íráskészség: 

Képes 150-200 szó terjedelmű érvelő esszét írni, amelyben a megadott szempontok alapján ki tudja fejteni álláspontját. Képes 150 szavas grafikonelemzést írni az ábrázolt jelenségről. Megadott szempontok alapján 200 szavas baráti vagy hivatalos levelet tud írni.

Attitűd

C1 attitűdök: 
Körülírással és átfogalmazással kompenzálni tudja szókincsbeli és szerkezetbeli hiányosságait. Saját gondolatait ügyesen kapcsolja a többi beszélőéhez. Mondanivalóját és az annak kifejezésére választott eszközöket a helyzethez és a társalgási partnerhez tudja igazítani, és meg tudja választani a körülményeknek megfelelő formalitási szintet. Alkalmazkodni tud a társalgás menetében rendszerint előforduló stílus-, és hangsúlyváltásokhoz. Mondanivalójának megfogalmazását variálni tudja.
Szintfüggetlen attitűdök: 
Ismeri a célnyelvi kultúra normáit és szabályait, és ezeket a kommunikációban képes betartani.
Nyitott a célnyelv kulturális hátterének megismerésére.
Képes másokkal együttműködve egy adott feladat elvégzésére, probléma megoldására.
Önkritikus saját munkájával szemben.
Nyitott új helyzetekben elvégzendő feladatok megoldására.

Autonómia és felelősség

C1 autonómia és felelősség: 
Rá tud kérdezni az elhangzottakra, hogy ellenőrizze, megértette-e azt, amit a beszélő mondani akart, és tisztázza a homályos pontokat. Meg tudja tervezni mondandóját figyelembe véve a hallgatóságra tett hatását. Használni tud egy alkalmas nyelvi fordulatot megjegyzései megfelelő bevezetéséhez, annak érdekében, hogy átvegye a szót, vagy időt nyerjen, és magánál tartsa a szó jogát, amíg gondolkodik. A beszéd menetének teljes megszakítása nélkül ki tudja kerülni a felmerülő problémát, és át tudja fogalmazni mondanivalóját.
Szintfüggetlen autonómia és felelősség: 
Felelősséget vállal a saját maga vagy vezetője által kitűzött feladatok elvégzéséért.
A kurzus nyelvi szintjének megfelelő önállósággal végzi szakmájához kapcsolódó idegen nyelvi kommunikációs feladatait.
Képes párban és munkacsoportban történő hatékony együttműködésre.

Egyéb információk

A tantárgy felelőse: 
Az SZTE Idegennyelvi Kommunikációs Intézet vezetője
A tantárgyleírás érvényességének kezdete: 
2020-2021 1. félév